Lajiesittelyt

Lajiesittelyt
tanssi jooga ja kehonhuolto lapset 1-7 v.
itämainen tanssi astangajooga taaperotanssi
latinmix yin-jooga dancemix
reggaeton
bollywood

Itämainen tanssi

kuva Tanja Haverinen

Suomessa ja muualla maailmassa suosionsa vakiinnuttanut itämainen tanssi on peräisin Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta. Tanssin luonnollinen liikekieli sopii kaikille naisille ikään ja kokoon katsomatta.

Itämaisessa tanssissa keho on kokonaisvaltaisesti mukana ilmaisussa, mutta keskivartaloa käytetään huomattavasti enemmän kuin monessa länsimaisessa tanssilajissa. Mielikuvaan itämaisesta tanssista yhdistetään usein sulavaa, notkeaa, pyörivää ja aaltoilevaa liikekieltä. Yhtä paljon tanssi sisältää nopeita ja rytmikkäitä liikkeitä, jotka antavat tanssiin vauhtia, sähäkkyyttä ja ryhdikkyyttä. Kädet kehystävät keskivartalon liikkeitä tai elävät omaa koristeellista elämäänsä.

Tanssi vaatii keskittymistä ja koordinaatiokykyä, mutta harjoittelun palkitsee koko vartalon hallinnan kehittyminen. Tanssi onkin oman vartalon tuntemista ja sillä leikittelyä. Itämaisen tanssin luonnolliset liikeradat eivät kuormita kehoa, ja monet harrastajat ovat saaneet tanssin keskivartaloa vahvistavasta harjoittelusta helpotusta esimerkiksi niska-hartiaseudun jännitystiloihin ja selkäongelmiin.

Tanssistudio Sahramissa voi opiskella itämaista tanssia kaikilla tasoilla alkeista edistyneisiin saakka. Tanssitunnit sisältävät niin sykettä nostattavia jaksoja kuin rauhallisempiakin hetkiä alkuverryttelyn ja loppuvenyttelyn lisäksi.

Itämaisesta tanssista voi lukea lisää osoitteesta www.itamainentanssi.fi.

Tasoryhmät

kuva Harri Paavola

Itämaisen tanssin tasoryhmäjaottelu ei ole lukukausiin tai vuosiin sidottu. Siirry tasolta toiselle mieluiten, kun hallitset edellisen tason tekniikat. Silloin tanssiminen on hauskempaa ja saat seuraavan tason opetuksesta enemmän irti. Voit mainiosti jäädä useaksi lukukaudeksi samaan tasoryhmään – ohjelma muuttuu aina sen verran, että tylsää ei tule olemaan. Jos olet epävarma sopivasta tasoryhmästä, kysy opettajan mielipidettä. Vaikea tasoryhmä ei tosin ole täysi katastrofi: joudut vain pinnistelemään taitojesi rajoilla etkä saa vielä kaikkea irti opetuksesta.

Alkeet

lähtötaso: ei vaatimuksia, sopii myös kertaajille

Keskitaso

osattava
esim. perusasento!, kameli (eli vatsarullaus eli undulaatio), lonkanpudotus

Jatkotaso

osattava
esim. värinät, haggala-kävely, vatsarullaus liikkuen, pitkien sarjojen hahmotus

Edistyneet

osattava
edeltävien tasojen tekniikka ja tyylit tuttuja

Tuntivarustus

Mukavat, joustavat vaatteet, esimerkiksi trikoohousut ja t-paita. Paljaat jalat tai tossut. Huivi lantiolle.

 

Bollywood

Bollywood-tanssi syntyi ja kehittyi intialaisten elokuvien tärkeäksi osaksi. Elokuvissa musiikki- ja tanssikohtauksilla luodaan tunnelmaa ja viihdytetään katsojia. Bollywood-tanssi tunnetaan hymyilevistä tanssijoiden kasvoista, kauniista käsieleistä ja mukaansatempaavasta meiningistä.

Ainutlaatuista bollywood-tanssista tekee sen jatkuva vuorovaikutussuhde elokuvamaailman kanssa. Bollywoodissa sekoitetaan estottomasti eri tekniikoita, tanssilajeja ja tyylejä keskenään. Paljon vaikutteita on tullut intialaisista klassisista tansseista sekä kansantansseista. Intialaisten tanssien lisäksi bollywood on imaissut sisäänsä roimasti vaikutteita myös lukuisista muista tanssilajeista hiphopista itämaiseen tanssiin.

Bollywood-tunnilla opetellaan tanssin tekniikkaa ja erilaisia tyylejä. Tunnilla painotetaan tanssin tekniikan harjoittelun lisäksi ilmaisua ja tanssin iloa! Tiistain tunti sopii sekä aikaisemmin bollywoodia tanssineille että uusille oppilaille, joilla on jo vähän aikaisempaa tanssitaustaa jonkin toisen lajin parista.

Tuntivarustus

Trikoot, t-paita ja tossut tai paljaat jalat.

 

LatinMix

kuva Pauliina Särkivuori

LatinMix -tunti on nimensä mukaan sekoitus kuubalaisia ja latinalaisia tansseja, joita harjoitellaan helppojen ja hauskojen askelsarjojen kautta. Tunnilla käydään läpi laaja kirjo tansseja, mm. salsa, reggaeton, salsaton, samba, bachata, merengue, cha-cha-cha... Tunnilla tehdään myös vartalonkäyttöharjoitteita askelsarjojen ja koreografioiden lisäksi.

 

 

 

 

Reggaeton

kuva Matti Lipponen

Reggaeton on lähtöisin latinalaisesta Amerikasta ja on levinnyt ympäri maailman, varsinkin yökerhoihin. Tyylissä sekoittuvat jamaikalaiset musiikkivaikutteet reggaesta ja dancehallista latinalaisen Amerikan hip hop -musiikkiin. Reggaeton on rankkaa ja energistä ja keskivartalo saa kunnolla kyytiä erilaisten koontoliikkeiden voimin. Tunneilla harjoitellaan tekniikkaa, etenkin lantion ja vartalon käyttöä, ja tehdään lyhyitä tekniikka- ja vartalosarjoja. Lisäksi kauden aikana hiotaan myös pidempiä tanssikoreografioita.

 

 

 

 

Astangajooga

kuva Susanna Vento

Astangajoogasta saa hyvinvointia sekä keholle että mielelle. Lihasten ja muiden pehmytkudosten jousto sekä nivelten liikkuvuus lisääntyvät. Lihaslukot vahvistavat keskivartalon syviä, selkärankaa stabiloivia lihaksia, joten kehonhallinta ja tasapaino paranevat. Liikkuminen muuttuu pehmeämmäksi ja taloudellisemmaksi.

Koska astangassa harjoitellaan oman hengityksen tahtiin ja koko ajan itseä aistien, siinä oppii tunnistamaan ja vapauttamaan turhia, tottumuksellisia jännityksiä. Hengityksen tietoinen syventäminen, rauhallisuus ja kiireettömyys auttavat pysäyttämään kiireisen elämän ylikierrokset ja aistimaan tätä hetkeä, tunnistamaan tunteita sekä tiedostamaan oman kehon ja mielen reaktioita. Tasainen syvähengitys on rentouttava, jopa meditatiivinen kokemus. Joogatessa on tärkeää tunnistaa, millainen harjoitus on juuri siinä hetkessä itselle sopiva ja harjoitella sen mukaan.
Suorituspaineita ei ole, sillä harjoitus on aina hyvä ja riittävä: se etenee ja elää yksilöllisesti ihmisen mukana.

Alkeet

Käytyäsi viikonlopun alkeiskurssin johdannon voit osallistua alkeistason viikkotunneille. Alkeistasolla harjoitellaan joogahengityksen (ujjayi pranayama -hengityksen), lihaslukkojen (mula bandhan ja uddiyana bandhan) ja jooga-asentojen (asanoiden) yhdistämistä sekä oman kehon tuntemusta ja hallintaa. Tunneilla harjoitellaan myös vinyasaa eli ujjayi-hengityksen ja liikkeen yhdistämistä.

Alkeisjatko

Alkeisjatkotunnilla keskitytään harjoittelemaan astangajoogan dynaamisuutta, ujjayi-hengityksen sujuvuutta ja harjoituksen rytmiä. Alkeisjatkotunnilla keskitytään myös määrätietoisuuden ja rentouden yhdistämiseen asanaharjoituksessa. Asanoissa etsitään oman kehon vakautta ja sitä kautta kehon luonnollista ojentamista. Alkeisjatkotunnilla kehitetään valmiuksia siirtyä omatahtiseen joogan harjoitteluun eli ns. mysore-harjoitteluun. Loppuliikkeitä tehdään alkeisjatkotunnilla muutama enemmän kuin alkeistunnilla. Alkeisjatkotunti on kestoltaan hieman pitempi kuin alkeistunti.

Mysore

Mysore-tunti on saanut nimensä intialaisesta Mysoren kaupungista, jossa astangajoogan mestari Sri K. Pattabhi Jois on opettanut tällä erityisellä tavalla. Tunnin kulku poikkeaa ohjatuista joogatunneista.

Mysore-tunneilla oppilaat harjoittelevat oman hengityksensä tahdissa, ja kukin oppilas tekee itselleen sopivanpituista harjoitusta. Oppilaat ottavat mysore-tunnilla enemmän vastuuta omasta harjoituksestaan ja voivat tehdä eri päivinä eripituisen harjoituksen oman jaksamisensa mukaan. Tekemällä välillä täyttä ja välillä lyhyempää harjoitusta oppilas voi etsiä tasapainoa joogaharjoittelun ja muun jaksamisen välille.

Mysore-harjoituksessa ohjaajan tehtävänä on avustaa fyysisesti koskettamalla ja sanallisesti neuvomalla. Joskus avustus on kevyt ja sen tarkoituksena on auttaa oppilasta huomaamaan, mihin suuntaan asennon pitäisi mennä. Joskus avustus voi olla tuntuvampi: tarkoituksena on auttaa oppilasta taipumaan tai kiertymään pidemmälle, kuin mihin hän omin avuin pystyisi.

Ohjaajan tehtävänä on myös viedä oppilaan harjoitusta eteenpäin antamalla tälle uusi asana, kun oppilas on siihen valmis. Ohjaajalta voi kysyä neuvoa asanoista ja harjoittelusta.

Tuntivarustus

Harjoitteluasun on hyvä olla joustava, kevyt ja vartalonmyötäinen. Liian löysä vaate (esimerkiksi t-paita) voi häiritä harjoitusta vaikkapa valuessaan alaspäin ylösalaisin-liikkeissä. Löysät vaatteet häiritsevät myös ohjaajan työtä, sillä hänen on vaikea nähdä kehon linjauksia roikkuvien vaatteiden alta.

Harjoitteluasun ja -kampauksen on hyvä olla niin toimiva, että harjoituksen aikana voi keskittyä vain harjoitukseen. Myös suuret korut voivat häiritä harjoitusta.

 

Yin-jooga

Tiivarisuosikki yin-jooga jatkaa nyt vakituisena viikkotuntina. Yin-harjoituksessa rentoudutaan ja annetaan painovoiman tehdä työ. Yin-jooga parantaa aineenvaihduntaa ja nivelten liikkuvuutta ja tekee lisää tilaa koko kehoon. Yin täydentää yangia eli kaikkea dynaamista liikuntaa tai muuta elämän kiirettä. Tule rentoutumaan. Aiempaa kokemusta ei tarvita. Mistään.

 

 

 

DanceMix 4-7v.

Lasten Dancemix -tunneilla tutustutaan eri tanssi- ja musiikkityyleihin bollywoodista sambaan, opetellaan ryhmässä toimimista ja toisten huomioimista. Tanssia, rytmejä, oman kehon hallintaa, musiikkileikkejä, tunnin lopuksi myös rauhoitutaan musiikin kuunteluun keskittyen. Tunneilla ollaan ilman vanhempaa.

 

Taaperotanssi 1-3 v.

kuva Matti Sten

Tanssi kuuluu kaiken ikäisille! Taaperoiden oma tunti sisältää tanssin lisäksi musiikkiliikuntaa ja -leikkiä, rytmeihin ja omaan kehonhallintaan tutustumista. Musiikkia ja tansseja laidasta laitaan, mutta pääpainotus on lattareissa ja muissa etnisissä rytmeissä. Tunnilla ollaan vanhemman seurassa. Lapselta vaaditaan vain kävelytaitoa ja vanhemmalta vahvaa läsnäoloa ja kykyä heittäytyä lapsen kanssa tanssiin mukaan.

 

 

 

 

 

 

sivu päivitetty 23.5.2019

© Sirke Seppänen 2008–2019      sivujen toteutus © Inka Vilén 2008–2019